Hvorfor du ikke skal træne kranløft med din baby?

Laver du krantræk med din baby? Læs med her hos babyfysioterapeut Julie Lade som fortæller om kranløftet og hvad man kan gøre i stedet. Her er to gode, motoriske øvelser du kan lave i stedet.

Kranløft eller at løfte baby op i armene er noget jeg ofte får spørgsmål om i klinikken. Nogle har fået kranløft anbefalet af sundhedsplejersken, nogle har set lægen bruge kranløftet til undersøgelse og andre har måske set den på youtube.
Både læger, sundhedsplejersker og andet sundhedspersonale bruger krantræk (tractiontest), som en del af en test. Det består af ét enkelt løft, anvendes til at tjekke spædbørn udvikling, muskeltonus og for muskuloskeletale problematikker.

4 grunde til at jeg ikke anbefaler, at løfte din baby op i armene og lave kranløft:
At løfte din baby op i armene er dog ikke noget jeg som børnefysioterapeut anbefaler. Det er der flere grunde til:

  • Man skal ikke hive baby op, hvis hovedet bare hænger bagover. Dette er usundt for nakken.

  • Hvis der er problematikker som låsninger, torticollis, bagsidedominans (stærk ryg) eller favoritside kan det være meget uhensigtsmæssigt og direkte ubehageligt for din baby at træne på denne måde.

  • En del spædbørn er født med delte mavemuskler, og at træne de lige mavemuskler i krantræk vil forværre problematikken.

  • En baby kan ikke sætte sig op fra rygliggende, så fokusér hellere på øvelser der vil gavne næste motoriske milepæl.

Motorisk udvikling og skrå muskler
Spædbørn arbejder med i de bevægelser du laver med dem. Gentagne kranløft vil få dem til at fokusere på denne bevægelse, hvilket de ikke skal bruge til noget. Derimod skal de lære at trille, så det er oplagt at fokusere på at vise dem, at de kan trille.

Mange spædbørn er født med en smule rectus diastase (delte mavemuskler) og der kan det absolut ikke anbefales at træne de lige mavemuskler, dette vil bare forværre tilstanden.
I stedet vil jeg fokusere på de skrå mavemuskler, som baby bruger i den motoriske udvikling, når de triller, kryber, kravler, pivoterer, skal have fat i fødderne i rygliggende position, maveliggende og gående.

Jeg vil i stedet anbefale to andre øvelser, som du kan erstatte krantrækket med:

Øvelse 1 – Tril ind over din arm

Løfteteknik, der faciliterer de skrå mavemuskler. Lad din baby ligge rygliggende og placer din hånd ved siden af. Tril baby ind over din hånd, så h*n ligger på maven på din hånd og underarm og løft op. Brug denne løfteteknik en gang i mellem for at vise og facilitere din baby til at trille og til at bruge de skrå mavemuskler.

Øvelse 2 – Løft skråt op i kranløft

Baby er i rygliggende. I stedet for at løfte lige op og facilitere de lige mavemuskler, så hold på en hånd på babys højre ben og løfte skråt opad mod babys højre side. Vær opmærksom på at baby følger med og løfter hovedet med. Din barn må ikke hænge med hovedet bagover eller blive ked af det. Løft forsigtigt og langsomt. Start med at løfte lidt, lad være med at løfte hele vejen op med det samme.
Her faciliteres de skrå mavemuskler og nakkemusklerne.

Jeg håber, at du kan bruge disse tips og tricks til din baby. Her på siden kan du også læse mere om favoritside, låsning eller babytjek.
Du kan booke tid til et babytjek hos babyfysioterapeut Julie Lade her.

 

BABYTJEK

Læs om Babytjek