Motion og bevægelse er vigtigt for at kunne holde koncentrationen. Husk aktive pauser i løbet af lockdown dagene, så børnene får en erstatning for frikvarteret i skolegården.

Her er børnefysioterapeut Julie Lades 6 bedste tips til lege derhjemme, så man kan få brugt noget energi og træne motorikken.

1. Aktivt kortspil til pausen!

Til denne leg skal du kun bruge 1 kortspil. Det er i princippet ligegyldigt om du bruger et alm kortspil eller et spil uno, så længe der er tal og forskellig kulør.
Start med at beslutte hvad de 4 kulører skal symbolisere.
Et bud kan være:

  • Hjerter  = Squats

  • Spar  = Burpees

  • Klør  = Fjollet dancemove

  • Ruder  = Sprællemænd

Bland bunken med kort og træk et ad gangen. Hvis du eksempelvis trækker en ruder 5, så skal du lave 5 sprællemænd.

Fortsæt til hele bunken er brugt!

2. Bowling med pantflasker

Man skal være kreativ for at finde på nye lege derhjemme. Hvad har du i skabene, som kan bruges?
Til denne leg bruger vi pantflasker og en bold!

  • Flaskerne fyldes med lidt vand, hvis det skal være lidt sværere.

  • Stil flaskerne op i en flot formation

  • Tril bolden og ram så mange flasker, som du kan! Yay!

3. Børneyoga med dyr og fantasifigurer

Udfordr din balance, styrke og tålmodighed med børneyoga. Her er inspirationen fundet hos dyr og fantasifigurer, og det gør det altså bare lidt sjovere at lave børneyoga.
Følg videoen eller find på dine egne, sjove yogastillinger. Her er nogle gode forslag til yogapositioner, find gerne på flere sjove!

4. Bane med vendespil eller risposer

Du har helt sikkert allerede bygget stuen om til en bane, brug alle puder, måtter og møbler til at kravle rundt på. Det er så fint, børn har brug for at teste og træne kropsbevidstheden med forskellige typer underlag. Det kan nemlig være svært at skifte mellem hårde og bløde underlag.
Hvis man skal gøre balancebanen sværere, så prøv at klare banen med en rispose på hovedet.

  • Så spil billedlotteri med forhindringsbane mellem billeder og plade

  • Ekstra: Put i ris, bønner eller linser i en plastikpose og bind en knude. Voila! Nu har du en rispose.

5. Følekasser til fødderne (husk en fejebakke, thank me later)

Få trænet følesansen under fødderne med følekasser. Ofte ser jeg børn i klinikken, som ikke bryder sig om at gå med bare tæer på græs eller i sand, og hvor sokkerne skal sidde perfekt.
Hvis man vil hjælpe følesansen under fødderne lidt på vejs, så er følekasser en god idé.

  • Find nogle plastikkasser frem

  • Kig i skabene og find ris, bønner og linser frem og hæld i kasserne. Det kan også være vat, glaskugler eller andet sjovt du har derhjemme.

  • Bare fødder og ready, set, go!

6. Ballontennis!

Ballontennis udfordrer konditionen  OG koordinationen.  Øje-hånd koordination trænes med denne sjove leg, som man måde kan lave alene og med andre.
Fordelen ved at det er en ballon man spiller med, er at det går langsommere og børn, som har brug for at træne øje-hånd koordination også kan være med til denne leg.
Hvis det bliver for nemt, så kan man jo altid tage fluesmækkeren over i modsat hånd.